zaterdag 2 januari 2016

Operatie oliebol(lentocht).

Ten eerste wil ik een ieder het beste wensen in goede gezondheid in 2016.
Het heeft een paar dagen geduurd maar hier een verslag van de Oliebollentocht 2016.
(mijn excuses voor de soms matige foto kwaliteit vanuit een rijdende velomobiel maar het gaat om het idee hè)

Eindelijk was het zover de reis ging beginnen.
Het was tweede kerstdag dat de SL werd opgeladen op het dak van de auto.
Deze avond zou ik bij Rens slapen om vervolgens vanuit Etten-Leur te vertrekken.
Na een gezellige avond en een korte nacht was het tijd om op te staan.
Om 6:30 vertrokken we uit een hoogdrempelig Etten-Leur.. tja dat was ik niet gewend en gelukkig heb ik mijn slijtstrips er onder.
Rond 8:30 begon de lucht mooi te kleuren ten teken dat de dag eraan zat te komen.



Als beginnend GPS-er kwamen we er beide al snel achter dat we te weinig waypoints gebruikte in onze route welke we via de Fietsersbond hadden samengesteld. Het werd dus een route waarbij we dicht bij het lijntje bleven rijden. Hierdoor zullen we vast niet geheel de meest optimale route gereden hebben maar het was op een foutje zo hier en daar best te doen.
Al snel kwamen we nabij Zaltbommel bij het dorpje Rome en even later Rossum...we waren er...helaas dit was uiteraard de verkeerde dus ging onze reis verder.

De fietspaden wisselde zich af met binnenwegen en hobbel paden maar we reden door.
We kwamen langs de Waal te rijden wat prachtige vergezichten gaf. Later staken we de Waal over en gingen naar onze volgende rivier.

Rond 10:30 werd het tijd voor een pauze moment. Het schoot immers al lekker op.


We reden langs de Nederrijn en mochten bij Heteren de rivier over steken...ehh dit gaat niet werken zo..

Draaien en de voet van de brug opzoeken was het enige wat we konden doen.



Er wachtte ons een nieuwe uitdaging en dat was de Veluwe (zoom) prachtig fietsen maar het kost ons wel veel tijd voor we het juiste pad hebben en we rijden eerst over een fietspad welke slecht voor de vullingen is.





De Veluwezoom doorkruisen is echter prachtig mooi door een heuvelig landschap.
We rijden het park uit en komen in omgeving Dieren en Zutphen en steken de IJssel over.

We rijden richting Hengelo en vervolgens onze slaapplaats in Rossum. Ik was toch wel blij dat ik er was daar ik wat last gekregen had van mijn achillespezen en vermoed dat ik er nog niet geheel uit ben met de afstelling van mijn nieuwe schoenen.. (had beter even terug kunnen pakken naar mijn Look pedalen en schoenen)

Even voor 17:00 zetten we de fietsen binnen bij de scouting van Rossum en kunnen we gebruik gaan maken van een wel verdiende douche. Met moeite zet ik de douche uit welke toch wel lekker was :-)





Snel de fiets uitpakken, kennis maken met andere overnachters en de luxe slaapzaal verkennen.

We waren keurig op tijd voor het eten welke de tekorten in de buikstreek weer aanvulde.
's Avonds op tijd naar bed met de oordoppen in de oren. Prima te doen.. Geïsoleerd van de rest van de (snurkende) wereld was ik snel vertrokken. Wel even wennen op mijn oude slaapmatje welke toch wel wat harder sliep als gehoopt. Daar sommige mensen al vroeg uit de veren gaan wordt ik ook wakker en gaat ook maar mijn bed uit. Veel te vroeg is (bijna) de hele groep klaar om te vertrekken.

Toen het eenmaal zover was bleek één van de Duitse vrienden nog een lekke band te hebben welke snel verholpen is en we kunnen vertrekken. Ymte heeft zijn zoon meegenomen en ik moet zeggen dat ik het van beide knap vind zo te fietsen. Gelukkig is de kleine man het wel gewend zo te zien.

Na een aparte route met onverharde wegen komen we aan in Lattrop en parkeren de fiets.
De fietsen blijven komen en niet veel later zijn onze fietsen geheel ingeparkeerd tussen de velomobielen. Er staan fraaie exemplaren tussen maar ook fietsen welke verweerd en groen zijn van de alg.. tja ieder zijn ding.



Voor mij is het wel leuk dat er ook nog een paar Duitsers zijn met een Milan. kijken dus naar de verschillen :-)





Ik kies na twijfelen toch maar voor de gemakkelijke route daar ik mijn benen nog wat wil sparen voor de terugreis.
De groepsfoto wordt gemaakt en we kunnen gaan rijden. Een leuke ervaring om tussen zoveel andere velomobielen te rijden. Wel houd ik er een beetje rekening mee dat ik geen remlicht heb wat in zo'n groep niet echt handig is. Ik fiets verder naar voor in de groep waar het wat meer verspreid rijd.
Er zit nog een hiaat in de route en er wordt gedraaid.. het resulteert in een grote plaspauze :-)















Om bij onze stopplaats te komen moet er nog even goed geklommen worden en bezweet plaats ik mijn fiets op een plekje naast Tim die vanuit Bregenz is komen fietsen in zijn Milan GT.
Het maatverschil is duidelijk zichtbaar. Er moet nog even verder geklommen worden om vanuit de uitkijktoren de naderende velomobielen te bekijken.












Na de koek en een lekkere cola wordt het na een uitgebreide ronde over het terrein uiteindelijk tijd om weer te vertrekken. Tja alles wat naar boven gaat moet uiteraard ook weer naar beneden. Dit was over een lange afdaling en kan het met vele anderen niet laten mijn Milan de sporen te geven en met 84 kilometer per uur naar beneden te vliegen. Behalve wat meer wind geruis verloopt dit keurig in de bijzonder strak liggende Milan. Uiteraard worden diverse andere velomobielen ingehaald en beneden gekomen fiets ik achter drie andere velomobielen aan welke er een lekker vlot tempo op na houden. Uiteindelijk vallen er twee af en fiets achter een vlot rijdende zwarte Strada aan. Om 14:50 parkeren we uiteindelijk de fietsen weer in Lattrop beetje vroeg :-) de rest van de groep waarmee ik vertrok komt een half uur a drie kwartier later aan. Het is gezellig en we eten erwtensoep en jawel de oliebol waarvoor we kwamen.



We rijden in groepsverband weer terug naar het scoutingcentrum en hebben een rustige avond.
Ik verstel de trapas nog een stukje om mijn achillespezen tegemoet te komen.. en hoop dat het werkt de volgende dag.

De dag begint alweer veel te vroeg en ik zie er toch wel tegenop om terug te rijden i.v.m. pijntjes in mijn pezen.
Rond 7:15 vertreken we weer en het is weer wachten tot de zon zich weer laat zien.

Om half tien rijden we in de buurt van Diepenheim en ik mis mijn maatje. Ik stop en krijg een berichtje dat hij met een lekke band staat.

Draaien dus... het is voelbaar kouder buiten de fiets en de thermometer in mijn fietsteller geeft een 7 graden aan... brrrr fris in de korte broek. Ik trek toch de been stukken maar even aan.

Bij Eerbeek houden we om 12:00 pauze voordat we wederom de Veluwe over moeten.

Toch is het gebied prachtig.



Na Wageningen zien we nog een pukkeltje in het beeld komen waar we overheen moeten.

Het blijkt een stevige klim in de eerste versnelling waarbij ik mijn klep open zet om warmte te kunnen lozen.

We komen in Rhenen uit en de weg is versperd...mopper de mopper..

Ik kan mijn fiets er gelukkig omheen trekken.
Onderweg kun je veel nadenken en besluit te stoppen om naar mijn voetplaatjes te kijken.. hè hè eindelijk de oorzaak gevonden de voetplaatjes blijk ik te ver naar voor gemonteerd te hebben...dat is handig hierdoor krijg ik dus die pijn. Met behulp van een passende inbus van Rens verstel ik de plaatjes naar achter onder de bal van mijn voet.
We fietsen door en bij Gorinchem wordt ik gebeld door mijn vrouw die mij op middels een tracker op haar telefoon volgt. Ze vindt het wel welletjes daar het anders wel erg laat zou gaan worden voor ik thuis ben. Ze wil me met de auto bij Rens komen ophalen waardoor ik zo'n 80 kilometer minder hoef te fietsen. Uiteindelijk stem ik maar braaf toe. Samen met Rens besluit ik een sportmaaltijd te gaan nuttigen bij de plaatselijke snackbar en fietsen terug naar Etten-Leur.

Hier gaat de fiets weer op het dak van de auto en zie ik dat ik 576 kilometer in totaal heb gereden.
Thuis wordt de fiets snel binnen gezet en duik lekker mijn bed in... einde avontuur.

Ik moet zeggen dat ik er veel van geleerd heb zoiezo met de afstelling van mijn fiets en schoenen.. kleine verstellingen kunnen veel doen op de lange afstand. Ik heb het erg naar mijn zin gehad en wil iedereen bedanken voor de gezelligheid. In het bijzonder Rens bedankt voor de overnachting en gezelligheid onderweg. Peter de Rond bedankt voor de organisatie.
En de afstelling van de pedalen en schoenplaatjes is nu wel op orde (snap nog niet waar dit mis gegaan is) :-) maar zal ik nog moeten testen met langere ritten uiteraard.
Wat betreft de Oliebollentocht volgend jaar?? iets dichterbij Zeeland zou mooi zijn.

Ik sluit het jaar af met 1660 km op de klok.

8 opmerkingen:

  1. Jouw pauzeplek in Eerbeek is één van mijn routes over De Posbank en op de heenweg ben je over een brug over de IJssel gekomen bij Zutphen. Die brug zit in mijn ww-route. Je hebt echt in 'mijn achtertuin' rondgereden ;-)

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb nog gezwaaid Wim maar je zag het niet. :-)
      Super mooie omgeving daar en heel anders als bij ons in Zeeland. Wat dat aangaat zie je nog eens wat met fietsen.

      Verwijderen
  2. Hoi Richard,

    Mooi verslag van een mooie tocht! Viel nog goed mee met die fotokwaliteit, enkel de foto's in de schemer zijn wat minder, maar dat is normaal......

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ik heb er veel tussen zitten welke scherpgesteld zijn op de neus i.p.v. de omgeving voor de neus.
      Ach ja puntje voor de volgende keer wellicht.

      Verwijderen
  3. Leuk om zo 'virtueel' mee te kunnen liggen !

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Op ligfiets.net heb ik een stukje geplaatst over het rijden met een GPS. Misschien heb je er iets aan: http://www.ligfiets.net/news/5161/een-route-goed-op-je-gps-krijgen.html

    BeantwoordenVerwijderen