zondag 2 oktober 2016

Lucht gekoeld.

De maand september zit er weer op.
Lekker aan het fietsen geweest maar door gebrek aan tijd niet veel bijzonders...tja in de ploegendienst is het alweer vaak in het donker fietsen


Toch is er wel weer wat te melden.
Ik ben met de Milan op dak van de auto naar Siedenburg afgereisd.
Afgelopen zondag reed ik na het avondeten richting Duitsland. Deze rit liep iets uit en om 1:30 kwam ik met kleine oogjes aan in Siedenburg. Ik had ochtenddienst gehad dus het was een lange dag geweest. Tijd om de bijrijdersstoel achterover te gooien en in de slaapzak te kruipen. Om 8:45 gingen de ogen weer open en werd het tijd om in actie te komen.

Voor ik de auto uit gekomen was stond Jens alweer voor me.. Zijn eerste gedachte was hoe ik in hemelsnaam zo kon slapen......ehhhhh... ogen dicht? maar goed de fiets van het dak af en naar binnen maar. Jens zou de reparatie maken daar de dwarsligger achter mijn stoel welke ik er al langere tijd van verdenk van te veel speling. Hierdoor was mijn pad niet zo recht meer boven de 55 kilometer per uur.
Ik zou ondertussen beginnen met het inbouwen van een Nacaduct De ervaring leert dat ik altijd met de kap fiets wat uiteraard wel eens warm is. Een extra luchttoevoer leek mij dan ook een uitkomst. Ik moet zeggen het deed wel zeer om in de kap te dremmelen..
au...

Nu netjes de naden schuren.

En Jens deed nog even de controle.

Hierna hebben we samen de duct erin geplakt en werd het tijd om te ontbijten.

I.v.m. minder warme omstandigheden heb ik het stukje er ingeplakt en is er een kiertje over voor lucht naar binnen te laten.

Het gat in het midden is de luchttoevoer en deze geeft echt heel veel lucht.


Erg leuk om ervaringen uit te wisselen betreffende wind, afstand, Gross Glockner en al van dingen over Milans.
Ook de productie van de Milan wordt verhuist naar Roemenië maar dat was me reeds bekend. momenteel was men druk doende met het regelen. Tring tring...de telefoon.. er werd weer een Milan besteld.. nee de zaken gaan goed daar. Ik snap echter nog steeds niet waarom je ze in Nederland zo weinig ziet. Ook snap ik eigenlijk niet waarom je op ligfiets.net nog geen link ziet van Räderwerk (velomobil.eu) wellicht kan ik hier nog eens een mailtje aan wagen.

Met het arriveren van de tweede klant werd het tijd om afscheid te nemen.
Deze andere klant was met zijn Milan over de kop geslagen door een lekke achterband het had nogal wat schade gegeven. Daar hij door het centrum van een grotere Duitse stad rijd ging er nog een lichtbuis (met een ledstrip erin) van een meter bovenop....pffff ieder zijn ding maar ik ben blij dat ik dat niet hoef (en wil).

 Maandagavond 19:30 was ik weer thuis.. afladen en vroeg naar mijn nest.
Woensdag kon ik testen....zo dan wat een wind nu.. het vizier blijft nu dicht en helder.. nee dit gaat wel verkoeling brengen.... helaas deed het weer dit ook. :-( de korte broek kan langzaamaan weer de kast in (als ik niet fiets).

Voor de winter plak ik het uiteraard af maar nu is het wel lekker.
Ook heb ik nog wat aangeschaft waar ik later over zal schrijven :-)

13 opmerkingen:

  1. De Milan is inderdaad een fraaie velomobiel. Een velomobiel is een exotisch product, de meeste mensen kopen toch het liefst bij een dealer op fietsafstand. Voor zover ik weet was er geen dealer in Nederland, maar ik geloof dat Sinner/Drymer (Stadskanaal) nu wel de Milan kan leveren. Als je overal probleemloos wil kunnen fietsen kan de hoogte of beter de laagte een probleem zijn. En tegenwoordig is de DF een geduchte concurrent met wel een goede dealer en bekende naam in Dronten.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Een prachtige fiets en inderdaad was ik op deze manier ook eerst aan de WAW gegaan daar deze op korte afstand zat vanaf mijn woonplaats.Tja de neus raakt wel eens de grond als je een drempel tegen komt inderdaad. maar het gemak van de grote klep/luik is ideaal. net als de snelheid van deze fiets.

      Verwijderen
  2. Een achterband die ineens helemaal leeg is of nog erger klapband is levensgevaarlijk op hoge snelheid. Ik ben daarom erg blij dat er een degelijke, maar licht rollende Almotion in de wielkast van mijn Quest past. Op dit punt is de QuattroVelo natuurlijk onovertroffen.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. In dit geval betrof het slecht onderhoud en met een te lage bandenspanning gaan rijden. er was een snake bite ontstaan bij een hobbel. Deze was nog niet lek maar een aantal kilometer na het oppompen van de band......pang...

      Verwijderen
  3. Hoi Richard,

    Mooi dat naquaduct, fiets je een stuk luchtiger als het warm is! En als het koud is plak je 'm gewoon dicht, of je kan misschien een soort klepje verzinnen? Kan je 'm regelen onder het rijden.....
    Mooi velo's inderdaad die Milans, maar voor mij niet actueel, in verband met de maximale bandengrootte. Milans kunnen ook geen bredere band dan max. 40 in de wielkast hebben, dus gaan de 42-406 spikes er ook niet in....

    Groeten, Adri.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Adri,

      Dit geeft super veel verkoeling maar in de winter blijft hij maar dicht nu heb ik hem er tussen geplakt en is het kiertje eromheen genoeg om het vizier te ontwasemen en mij te voorzien van wat frisse lucht. Ik zit nog even te broeien op een vlinderklepje in de buis om te kunnen regelen. Nu heb ik even een stukje schuim wat ik er in prop aan de binnenzijde.
      Nee met die bandenmaat gaat het niet lukken tenzij het maatbouw wordt.... bij jou toch wel handig.

      Verwijderen
  4. Heb jij een constructie gemaakt om je fiets alleen op de auto te zetten ??
    Zo ja kun je dat dan wat nader toelichten ??

    THX

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hoi Marcel,

      Inderdaad heb ik een constructie gebouwd om de fiets gemakkelijk te kunnen vervoeren.
      Enerzijds om de fiets ergens mee naar toe te kunnen nemen maar anderzijds dat mijn vrouw me altijd kan komen ophalen wanneer nodig.

      Ik zal er wel eens een stukje met wat foto's over schrijven.
      In het kort komt het er op neer dat er op mijn imperiaal twee hoekprofielen liggen (met twee afstandhouders ertussen). Deze hoekprofielen doen dienst als rails van de slede. De fiets staat op de slede welke bestaat uit een aantal hoekprofielen en op de hoeken een paar oude zijwielen.
      de slede met fiets til ik op aan de voorzijde en haak deze aan de achterzijde van de rails. vervolgens til ik de achterzijde van de fiets op en rij de slede over de rails.
      Eenmaal op zijn plaats borg ik de slede aan de rails met vier hangsloten. Werkt super echter had ik de slede aan de voorzijde iets langer moeten maken zodat ik deze aan de voorzijde ook alleen kan optillen. (modificatie komt nog)

      Verwijderen
    2. Richard

      dank voor je antwoord, dit is redelijk duidelijk.
      Zelf heb ik al een constructie gemaakt met hoekprofielen, ik hoef in principe alleen nog maar een slede te maken.
      Wat mij niet helemaal duidelijk is dat aanhaken als je hem aan de voorzijde optilt, hoe gaat dat in zijn werk??

      Groet,
      Marcel

      Verwijderen
    3. Om te voorkomen dat bij het uittrekken van de slede met de fiets de slede van het dak valt wordt deze met twee haakjes opgevangen waardoor de voorzijde vast blijft aan het dakframe.

      Verwijderen
  5. Hoi Richard,

    Als verlaat verjaardagskado heb ik je wens om Räderwerk op Ligfiets.net te zetten, in vervulling doen gaan ;-) groet, Richard S

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Graag gedaan. Beetje promotie voor de jongens van Räderwerk is wel op z'n plek!

    BeantwoordenVerwijderen